Już wkrótce do Gdańska trafią tramwaje z Kassel. Właśnie została podpisana umowa między niemieckim przewoźnikiem, a ZKM w Gdańsku na zakup 14 dwukierunkowych pojazdów typu N8C. Tramwaje zostaną poddane modernizacji, otrzymają m.in. nowy wygląd oraz niskopodłogowy człon z miejscami na wózek inwalidzki i dziecięcy.
ZKM w Gdańsku podpisał umowę z KVG Kassel na zakup 14 dwukierunkowych tramwajów typu N8C. Pojazdy zostały wyprodukowane w 1981 roku. Wszystkie tramwaje zakupione w Kassel zostaną poddane modernizacji. Pojazdy staną się bardziej przyjazne pasażerom dzięki takim zmianom, jak m.in. nowy wygląd, nowe siedziska oraz niskopodłogowy człon z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy, utrzymana zostanie również możliwość jazdy dwukierunkowej.
Całkowity koszt zakupu 14 pojazdów N8C z Kassel to 576 800 euro (jest to około 1/3 ceny jednego nowego tramwaju dwukierunkowego). Został ogłoszony już przetarg na wykonawcę modernizacji.
– Jest takie powiedzenie „Niemiec płakał jak sprzedawał”. I możemy je tu zacytować zupełnie bez ironii, bo faktycznie mieszkańcy Kassel żegnali swój tabor bardzo wylewnie. W uroczystości brali udział miłośnicy pojazdów szynowych z całych Niemiec. Chrapkę na tramwaje z Kassel miało przynajmniej kilka innych miast. A sprzedawca kilkukrotnie przekładał terminy, zanim wreszcie zdecydował się odsprzedać tabor – komentuje nabytek Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.
Co ciekawe – o możliwość zakupu N8C z Dortmundu w 2007 roku również starało się kilka miast. Ostatecznie pojazdy trafiły do Gdańska, bo… poprzedni posiadacze uznali, że to u nas staną się ważnym elementem miejskiego transportu, a nie „rezerwą” dożywającą swoich dni na najgorszych liniach.
Düwag N8C to typ tramwaju produkowanego w latach 1978-1986 przez niemiecką firmę Düsseldorfer Waggonfabrik. Łącznie zbudowano 76 sztuk pojazdów tego typu – 54 dla Dortmundu oraz 22 dla Kassel.
– N8C to obecnie najlepszy z modeli dostępnych na rynku pojazdów używanych. Choć ma swoje lata, jest po prostu niezawodny – tłumaczy Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
Po Gdańsku jeździ już 46 tramwajów typu N8C. Zostały one zakupione w 2007 roku od zakładu komunikacji miejskie DSW 21 w Dortmundzie za kwotę 1,4 mln euro, co stanowi około 75% ceny jednego nowego tramwaju. Pojazdy zostały poddane modernizacji w przedsiębiorstwie Modertrans Poznań Sp. z o.o. Pierwszy N8C z Dortmundu wyjechał na gdańskie tory w maju 2009 roku. Koszt modernizacji jednego tramwaju to około 644 tys. zł. Dla porównania koszt modernizacji jednego wagonu popularnych 105-tek to około 1 mln 600 tys. zł.
We wrześniu ubiegłego roku została podpisana umowa z firmą Pesa na dostawę pięciu nowych tramwajów Jazz Duo. Dwukierunkowe pojazdy będą obsługiwać m.in. budowaną właśnie linię na Piecki Migowo. Bydgoska Pesa ma dostarczyć tramwaje do końca 2014 roku. Całkowity koszt zamówienia to 54,1 mln zł. (Cena obejmuje 5 tramwajów oraz wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy oraz pakiet naprawczy).
źródło: Michał Piotrowski
Urząd Miejski w Gdańsku
Kancelaria Prezydenta / Biuro Prasowe