poniedziałek , 12 Kwiecień 2021
previous arrow
next arrow
Slider

Gdańsk wspiera akcję „Możesz to zmienić”

„Możesz to zmienić” to tytuł kampanii społecznej, której celem jest zachęcenie mieszkańców dużych miast do reagowania w sytuacji, gdy są świadkami napadu lub gwałtu. Jednym z elementów kampanii jest innowacyjny, interaktywny spot filmowy, w którym widzowie mogą zadecydować o rozwoju wydarzeń poprzez social media. Ambasadorem kampanii jest m.in. Miss Polski Ewa Mielnicka, a spot można obejrzeć na stronie internetową kampanii: www.mozesztozmienic.pl

– Brutalne napaści zdarzają się nie tylko w ciemnych zaułkach, bramach i dzielnicach o nie najlepszej reputacji – mówi Anna Bielecka, organizator kampanii. – Coraz częściej dochodzi do nich w centrach miast, w miejscach dobrze oświetlonych i w obecności przechodniów. Ci mimowolni świadkowie widząc napad, powinni zareagować, pomóc ofierze. Jednak często przechodzą obojętnie. Nie robią nic. Pomimo płaczu, krzyku, czy wyraźnego wołania o pomoc. Tu rodzi się problem, ponieważ powstaje zjawisko przyzwolenia społecznego, które ułatwia napastnikom atakowanie kolejnych ofiar.

Cel kampanii
Celem kampanii społecznej „Możesz to zmienić” jest zmiana sposobu myślenia i postaw ludzi, którzy mogą stać się świadkami napaści. – Chcielibyśmy pokazać, że warto i należy reagować w takich sytuacjach – podkreśla Anna Bielecka. – Nie trzeba być wysportowanym, postawnym mężczyzną. Istnieją różne rodzaje pomocy. Można podejść do napastnika i zwrócić mu uwagę. Ale wystarczy nawet stojąc w oddali zadzwonić na policję, straż miejską lub poprosić kogoś innego o pomoc. Jest wiele sposobów. Może pomóc nastolatka, osoba starsza czy silny mężczyzna. Każdy może coś zrobić. Każdy powinien coś zrobić – mówi Anna Bielecka, organizator kampanii społecznej „Możesz to zmienić”.

Spot oparty na historii prawdziwej
Inicjatorem kampanii jest Paweł Dąbrowa. Kilka miesięcy temu – jako jeden z wielu przechodniów – był świadkiem napadu w centrum Warszawy. To było ścisłe centrum miasta. Jednak nikt nie zareagował. Nikt nie pomógł dziewczynie, która została zaatakowana w miejscu publicznym. Płakała i wołała o pomoc. Prawie wszyscy świadkowie przeszli obojętnie. Paweł zareagował. Napastnik uciekł, a dziewczyna została uratowana.
– Dla mnie to był naturalny, zwykły odruch. Nie czuje się przez to bohaterem. Chciałbym aby inni też tak postępowali – mówi Paweł Dąbrowa, organizator kampanii społecznej „Możesz to zmienić”.

Organizatorzy kampanii, Anna Bielecka i Paweł Dąbrowa, stworzyli pełną strategię kampanii społecznej.Jednym z jej elementów jest innowacyjny, interaktywny spot kampanii. Po raz pierwszy w Polsce widzowie będą mogli zadecydować o rozwoju wydarzeń w spocie poprzez social media. Jedno proste działanie w trakcie oglądania spotu pozwoli uratować ofiarę.

Spot filmowy został wyreżyserowany przez Filipa Syczyńskiego, który wygrał ostatnią edycję międzynarodowego konkursu twórców reklam The New York 2014 VideoContest. Filmy, przy których pracował były pokazywane m.in. na festiwalach w Cannes i Sundance.
Producentem wykonawczym spotu jest Mayday Films we współpracy z Pin Up Studio oraz Moth Films. Montażem spotu zajęła się firma mindframe.

Spot można obejrzeć na oficjalnej stronie internetową kampanii: www.mozesztozmienic.pl

Ambasadorzy akcji
Ambasadorami akcji zostali: Mela Koteluk, Urszula Dudziak, Marika, Filip Bobek, Józef Pawłowski, Anna Karczmarczyk, Klaudia Halejcio, Olga Kalicka, Lilu, Liber, Sound’N’Grace a także obecna Miss Polski Ewa Mielnicka.

Nie reagujemy
Według badań przeprowadzonych przez firmę SW Research, 61% ludzi nie reaguje gdy widzi przemoc na ulicy. Jako przyczynę braku reakcji respondenci najczęściej podawali strach o własne zdrowie (76,6 %) lub strach przed konfrontacją z napastnikiem (74,1%). 48% pytanych nie reaguje bo uważa, że to nie ich sprawa, a 41,2 % nie reaguje, bo jest zniechęcona przyszłym kontaktem z policją. 46,3 % nie reaguje, bo uważa, że nie jest wystarczająco silna, natomiast 40,7 % nie reaguje dlatego, że inni także nie reagują. Firma SW Research przeprowadziła na potrzeby realizacji kampanii także innowacyjne badania emocji, tzw. Emotrack. Z badań tych wynika, że dominującymi emocjami towarzyszącymi oglądaniu spotu są złość oraz smutek.

Facebook/mozesztozmienic
Twitter/mozesztozmienic

Kontakt:
Organizatorzy kampanii społecznej

Anna Bielecka
+48 601 616 040
anna@mozesztozmienic.pl

Paweł Dąbrowa
+48 667 339 470
pawel@mozesztozmienic.pl

gdansk.pl

Zobacz również

Pączek za zakupy w Galerii Zaspa

Już niebawem najpyszniejszy dzień w roku, którego głównym bohaterem jest pączek. Z dżemem, marmoladą, budyniem, …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *