previous arrow
next arrow
Slider
Fot: mat. Referat Estetyzacji Miasta

Kolejne reklamy znikają z przestrzeni miasta!

Trwa proces porządkowania nośników reklamowych na terenie Gdańska. Od listopada 2013r., kiedy zlikwidowano znaczą liczbę reklam niezgodnych z zasadami wprowadzonymi Zarządzeniem Prezydenta nr 104/13 ze stycznia 2013r., w szczególności wzdłuż Alei Grunwaldzkiej, zlikwidowanych zostało kilkadziesiąt kolejnych nośników.

Fot: mat. Referat Estetyzacji Miasta
Fot: mat. Referat Estetyzacji Miasta

Największe zmiany objęły posesję przy Al. Grunwaldzkiej 516 w Oliwie, tuż za ogrodzeniem Parku Oliwskiego. Dzięki przejęciu administracji nieruchomości przez Miasto Gdańsk od Urzędu Wojewódzkiego, doprowadzono do likwidacji wszystkich reklam, których było tam 9 (zostały tylko szyldy).

Sporo nośników zniknęło także ze Śródmieścia. Z ul. 3 Maja – 2 billboardy , w tym jeden w związku z inwestycjami na kolei. Z prywatnego terenu dzięki współpracy firmy AMS zniknął nośnik z Wałów Jagiellońskich, który zasłaniał widok na zabytkową Radę Miasta. Ta sama firma zlikwidowała reklamę w rejonie wiaduktu Biskupia Górka. Dziś zlikwidowano reklamę z Podwala Przedmiejskiego, która ingerowała w panoramę Głównego Miasta widzianą z Podwala Przedmiejskiego, przesłaniając w niektórych widokach wieże Bazyliki Mariackiej i Ratusza.

~~podwale
Fot: mat. Referat Estetyzacji Miasta

Od wielu miesięcy rozmawiamy z Naczelną Organizacją Techniczną o uporządkowaniu elewacji budynku przy Rajskiej. Przygotowaliśmy propozycję sposobu umieszczania informacji o imprezach artystycznych, odbywających się w tym obiekcie. Mamy pisemną deklarację prezesa oddziału NOT w Gdańsku o likwidacji wszystkich nośników, wiszących obecnie bez właściwych pozwoleń. Warto docenić taką postawę i czekać na jej szybkie wdrożenie w życie. Większość reklam już została usunięta.

Podobne rozmowy toczą się z najemcą Wielkiego Młyna, który oszpecony jest banerami. Mimo deklaracji, kupcy wciąż ich nie usunęli. Do końca lipca mają czas na likwidację reklam bez dodatkowych konsekwencji.

We Wrzeszczu usunięto reklamę z dawnego cmentarza przy skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Kościuszki, a także banery z wyremontowanej elewacji przy Grunwaldzkiej 8. Zniknęły też szpetne reklamy sklepu spożywczego przy rewitalizowanej Wajdeloty.

~ grunwaldzka 8
Fot: mat. Referat Estetyzacji Miasta

Trwa weryfikacja reklam i szyldów w Śródmieściu. Prowadzonych jest obecnie 36 spraw, z których 16 – w związku z niedostosowaniem się w terminie do wezwań o usunięcie samowoli – przekazanych zostało do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Niektóre samowolne reklamy i szyldy zostały już zdemontowane (Na ulicach Grobla III – IV), Straganiarskiej, Piwnej i innych przestrzeni Głównego Miasta.

Fot: mat. Referat Estetyzacji Miasta
Fot: mat. Referat Estetyzacji Miasta

Już dziś, chociaż daleko do sytuacji idealnej, nasze Śródmieście należy do najmniej zaśmieconych reklamami spośród centrów dużych miast w Polsce.

Niestety, chociaż liczba reklam wielkoformatowych w naszym mieście zmniejsza się, w dalszym ciągu niektóre firmy, także ogólnopolskie, stawiają nośniki w sposób samowolny, ignorując negatywne decyzje urzędu i zakazy w planach miejscowych. W ostatnich dniach doszło do takiej sytuacji przy Al. Grunwaldzkiej. Mimo błyskawicznej reakcji nadzoru budowlanego, i wezwanej na miejsce Państwowej Inspekcji Pracy, obowiązujące przepisy nie umożliwiły powstrzymania inwestora. Dlatego niezbędne są zmiany prawne w odniesieniu do samowoli reklamowej, tak by możliwe było opanowanie chaosu nie tylko na terenach publicznych, ale też prywatnych, gdy właściciel nie zamierza współpracować.

Źródło: gdansk.pl

About Marcin

Zobacz również

Warsztat z Instaxami dla dzieci

Warsztat z Instaxami dla dzieci i/lub dorosłych. Dowiemy się, na czym polega haiku i jak …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *