Pomysł jest prosty: zrobić sobie zdjęcie z narysowanym własnoręcznie sercem i umieścić je na Facebooku, Twitterze, Instagramie lub Snapchacie. W ten sposób wesprzeć ideę transplantacji i zwrócić uwagę na problematykę dawstwa narządów. Akcję #OddajSerce w dobrym celu! wymyślili studenci z Gdańska skupieni wokół portalu Dawca.pl.
– Dlaczego serce? Przeszczepia się przecież także inne narządy? – pytam Pawła Klikowicza, koordynatora portalu, studenta Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.
– Ale serce łatwo narysować i raczej każdy to potrafi. Z nerką czy wątrobą byłoby na pewno trudniej – śmieje się Paweł. – Ale, co chyba najważniejsze, serce na całym świecie wygląda tak samo i symbolizuje to samo: miłość, przyjaźń, bliskość… Na pewno wywołuje jak najlepsze uczucia. A w tym konkretnym przypadku – gotowość do wparcia transplantologii.
Akcja „#OddajSerce w dobrym celu!” ruszyła z okazji Światowego Dnia Donacji i Transplantacji, który wypada 26 października. Choć wolontariusze z portalu Dawca.pl mają za sobą już wiele kampanii w realu, ta dziać się będzie głównie w mediach społecznościowych, wśród użytkowników Facebooka, Twittera, Instagrama, Snapchata.
Aby wziąć w niej udział wystarczy narysować kredką, namalować, wydrukować lub zrobić serce z dowolnych materiałów albo po prostu z odpowiednio złożonych dłoni i zapozować do zdjęcia. Swoją podobiznę z sercem oraz hasztagiem akcji #OddajSerce umieścić na portalach społecznościowych. Na stronie akcjiwww.oddajserce.dawca.pl znajduje się instrukcja wideo oraz aplikacja, w której zdjęcia otagowane hasztagiem uzupełniają wirtualne serce. Z kolei film wideo na portalu YouTube zachęca do wzięcia udziału w tej akcji.
– Umieszczanie zdjęć z sercem w mediach społecznościowych to nie tylko wsparcie dawstwa narządów, ale impuls do dyskusji na ten temat – mówi Klikowicz. – Już kilkaset osób dołączyło do naszej akcji. Pojawienie się zdjęcia prowokuje czasem komentarze, nie zawsze przychylne, ale ludzie zaczynają dyskutować, sprzeczać się, przekonywać, a to bardzo dobrze dla sprawy.
Akcja ma również odsłonę światową pod hasztagiem #GiveYourHeart. Pomysłodawcy zaprosili do udziału w niej także inne organizacje ze świata promujące ideę transplantacji. Warto wspomnieć, że inicjatywa gdańskich studentów ma na Facebooku największą liczbę fanów na świecie – 374 tys.!
Dawca.pl promuje świadome dawstwo narządów, szpiku i krwi. Celem kampanii jest edukacja polskiego społeczeństwa na temat procedur przeszczepiania tkanek, komórek i narządów, a w efekcie – wzrost akceptacji dla tych procedur. Portal prowadzi grupa studentów z Gdańska na zasadach wolontariatu. Na stronie można wyrobić oświadczenie woli, które jest „testamentem” osoby chcącej oddać pośmiertnie narządy.
źródło: gdansk.pl