poniedziałek , 17 luty 2025

Damroka kończy pracę. Tunele pod Martwą Wisłą wydrążone

Mająca 12,6 metra średnicy ogromna maszyna, drążąca tunele pod dnem Martwej Wisły, wykonała swoje zadanie. Oba mają łączną długość ponad 2 kilometrów i choć są właściwie ukończone, to pierwsze samochody przejadą nimi dopiero w połowie przyszłego roku.
IMG_5343

Właśnie zakończyło się drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Prace trwały 3 miesiące, czyli trochę krócej niż w przypadku pierwszej nitki.
Cały proces budowy, łącznie z przygotowaniami, zajął ponad rok.

Trasa do wykończenia

W każdym z tuneli znajdą się po dwa pasy ruchu. Połączą one trasy Słowackiego i Sucharskiego.

Z jednej strony pozwolą szybko dojechać z lotniska do wschodniej części gdańskiego portu, z drugiej stworzą połączenie między obwodnicą południową Gdańska i stadionem oraz dzielnicami miasta leżącymi w pasie nadmorskim.

Najpierw konieczne jest wykończenie trasy: wykonanie jezdni w każdym z tuneli, połączeń z trasą Sucharskiego od południowej strony oraz, od północnej strony, z rondem na ul. Marynarki Polskiej.

Między tunelami powstanie też siedem przejść, pełniących funkcje dróg ewakuacyjnych.

Kret za 80 mln złotych

IMG_5304 Tunele pod Martwą Wisłą budowano za pomocą tzw. mechanicznego kreta. Maszyna, której użyto do  budowy przeprawy w Gdańsku, powstała na zamówienie w Niemczech. Za kwotę 80 mln złotych  zbudowano TBM przystosowany do wiercenia mocno nawodnionych gruntów.

Jest on jedną z największych tego typu maszyn na świecie. Średnica jej tarczy to 12,6 metra, waży 2,2 tys.  ton i ma 91 metrów długości. W Gdańsku maszynie nadano imię Damroka.

Damroka jest własnością głównego wykonawcy i to on zdecyduje o jej dalszym losie. Prawdopodobnie  wróci do firmy, która ją zbudowała. Takie urządzenie konstruowane jest z myślą o konkretnej inwestycji i bez przebudowy nie da się go użyć na innej budowie.

Jedyne takie w Polsce

Tunele pod Martwą Wisłą to jedna z największych i najbardziej spektakularnych inwestycji miasta w ostatnich latach.

To także pierwsze taki drogowe tunele w Polsce – najdłuższe i jedyne poprowadzone pod korytem rzeki. W najniższym punkcie jezdnia znajdzie się 34 metry pod lustrem wody.

Zgodnie z założeniem, pierwsze samochody będą mogły nimi przejechać połowie 2015 roku. Koszt całej budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł.

Źródło: tvn24.pl

About Marcin

Zobacz również

Co sprawia, że warto kupić mieszkanie gotowe do odbioru w Gdańsku?

Zakup mieszkania to jedna z najważniejszych decyzji w życiu, a wybór odpowiedniej lokalizacji może znacząco …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Advertisement