poniedziałek , 6 grudzień 2021
previous arrow
next arrow
Slider

Damroka kończy pracę. Tunele pod Martwą Wisłą wydrążone

Mająca 12,6 metra średnicy ogromna maszyna, drążąca tunele pod dnem Martwej Wisły, wykonała swoje zadanie. Oba mają łączną długość ponad 2 kilometrów i choć są właściwie ukończone, to pierwsze samochody przejadą nimi dopiero w połowie przyszłego roku.
IMG_5343

Właśnie zakończyło się drążenie drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Prace trwały 3 miesiące, czyli trochę krócej niż w przypadku pierwszej nitki.
Cały proces budowy, łącznie z przygotowaniami, zajął ponad rok.

Trasa do wykończenia

W każdym z tuneli znajdą się po dwa pasy ruchu. Połączą one trasy Słowackiego i Sucharskiego.

Z jednej strony pozwolą szybko dojechać z lotniska do wschodniej części gdańskiego portu, z drugiej stworzą połączenie między obwodnicą południową Gdańska i stadionem oraz dzielnicami miasta leżącymi w pasie nadmorskim.

Najpierw konieczne jest wykończenie trasy: wykonanie jezdni w każdym z tuneli, połączeń z trasą Sucharskiego od południowej strony oraz, od północnej strony, z rondem na ul. Marynarki Polskiej.

Między tunelami powstanie też siedem przejść, pełniących funkcje dróg ewakuacyjnych.

Kret za 80 mln złotych

IMG_5304 Tunele pod Martwą Wisłą budowano za pomocą tzw. mechanicznego kreta. Maszyna, której użyto do  budowy przeprawy w Gdańsku, powstała na zamówienie w Niemczech. Za kwotę 80 mln złotych  zbudowano TBM przystosowany do wiercenia mocno nawodnionych gruntów.

Jest on jedną z największych tego typu maszyn na świecie. Średnica jej tarczy to 12,6 metra, waży 2,2 tys.  ton i ma 91 metrów długości. W Gdańsku maszynie nadano imię Damroka.

Damroka jest własnością głównego wykonawcy i to on zdecyduje o jej dalszym losie. Prawdopodobnie  wróci do firmy, która ją zbudowała. Takie urządzenie konstruowane jest z myślą o konkretnej inwestycji i bez przebudowy nie da się go użyć na innej budowie.

Jedyne takie w Polsce

Tunele pod Martwą Wisłą to jedna z największych i najbardziej spektakularnych inwestycji miasta w ostatnich latach.

To także pierwsze taki drogowe tunele w Polsce – najdłuższe i jedyne poprowadzone pod korytem rzeki. W najniższym punkcie jezdnia znajdzie się 34 metry pod lustrem wody.

Zgodnie z założeniem, pierwsze samochody będą mogły nimi przejechać połowie 2015 roku. Koszt całej budowy odcinka tunelowego to 885 mln zł.

Źródło: tvn24.pl

Zobacz również

Parada Niepodległości 2021 coraz bliżej. Sprawdź co się szykuje na 11 listopada

Parada Niepodległości powraca! Wprawdzie z wieloma covidowymi ograniczeniami, ale jednak się odbędzie. 11 listopada w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *