To ważne dla wszystkich kierowców, którzy korzystają z Tunelu pod Martwą Wisłą. Utrudnienia zaczną się w nocy z soboty na niedzielę, od godz. 22. Najpierw tunel będzie całkowicie nieczynny do godz. 6 rano. Następnie zostanie otwarta tylko jedna rura, przez którą samochody będą jeździć w dwóch kierunkach. Zmiany w organizacji ruchu mają potrwać do 24 maja. Warto poznać szczegóły – m.in. dlatego, że ograniczenia będą wprowadzone także na rondzie sąsiadującym z tunelem od strony Letnicy.
Pierwotnie początek prac gwarancyjnych na rondzie przy ul. Marynarki Polskiej planowano na piątek, 16 kwietnia. Ostatecznie postanowiono je jednak przesunąć o dwa dni – na niedzielę, 18 kwietnia, od godz. 6 rano. Wszystko po to, by rozpoczęcie prac było skoordynowane z zamknięciem Tunelu pod Martwą Wisłą w nocy z soboty na niedzielę (17/18 kwietnia). Tunel na osiem godzin (od godz. 22 do 6 rano) poddany będzie przeglądowi technicznemu, który rutynowo odbywa się co trzy miesiące. W tym czasie przejazd samochodów będzie całkowicie niemożliwy w obu tzw. rurach tunelu, tzn. zarówno w kierunku Letnicy, jak i Przeróbki.
Prace będą wykonywane w obrębie ronda przy ul. Marynarki Polskiej. Mają być przeprowadzone w terminie od 16 kwietnia do 24 maja. Całość prac podzielono na dwa etapy – każdy z nich będzie wiązał się z wprowadzeniem tymczasowej organizacji ruchu.
- Podczas I etapu prac rura T1 Tunelu pod Martwą Wisłą (w stronę Letnicy) będzie zamknięta. Ruch dwukierunkowy poprowadzony będzie jezdnią rury T2 (w stronę Stogów) na odcinku od łącznika al. Płażyńskiego z ul. Uczniowską do węzła Ku Ujściu. Kierowcy jadący od strony Stogów jadąc rurą T2 „pod prąd” nie będą mieli możliwości bezpośredniego wjazdu na rondo Marynarki Polskiej – będą musieli jechać prosto do al. Hallera, a następnie zawrócić. Uwaga! Dopuszczalna prędkość w Tunelu będzie obniżona do 50 km/h.
- II etap remontu obiektów w kierunku Stogów nie zakłada utrudnień w Tunelu pod Martwą Wisłą. Ruch odbywać się będzie obiema rurami. Kierowcy jadący z Brzeźna w kierunku Stogów będą mogli wjechać do Tunelu tylko z poziomu ronda (górą). Niemożliwy będzie wjazd do Tunelu bezpośrednio z al. Płażyńskiego.
Zmiany w komunikacji miejskiej
Północna tuba tunelu pod Martwą Wisłą (tj. z kierunku Stogów w stronę Wrzeszcza) zostanie zamknięta dla ruchu drogowego. Ruch w obu kierunkach będzie prowadzony drugą, tj. południową tubą. W związku z powyższym, autobusy linii 158 i 258 z kierunku Stogów w stronę Wrzeszcza wyjeżdżając z tunelu nie będą mogły obsłużyć Letnicy, stadionu i AmberExpo. Dla tego rejonu zostanie uruchomiona zastępcza linia autobusowa 958.
Linia 158
- Trasa i rozkład jazdy w kierunku Stogów bez zmian.
- Godziny odjazdów wybranych kursów ze Stogów w kierunku Wrzeszcza zostaną opóźnione o 3-4 minuty.
- Autobusy ze Stogów jadące do Wrzeszcza nie będą zatrzymywać się na przystankach: „Stadion” 06, „Stadion” 04, „Żaglowa – AmberExpo” 04, „AmberExpo” 01, „Węzeł Harfa” 01.
Linia 258
- Trasa i rozkład jazdy w kierunku Stogów bez zmian.
- Autobusy ze Stogów w stronę Wrzeszcza nie będą zatrzymywać się na przystanku „Stadion” 06. Godziny odjazdów z pozostałych przystanków nie zmienią się.
Linia 958
Specjalnie dla mieszkańców Letnicy uruchomiona zostanie tymczasowa linia zastępcza na trasie: Hallera – Płażyńskiego – Stadion – Marynarki Polskiej – Żaglowa – Pokoleń Lechii Gdańsk – Węzeł Harfa – Płażyńskiego – Hallera. Przystankiem końcowym dla wysiadających będzie „Grudziądzka” 03, początkowym „al. Płażyńskiego” 04. Linia ta umożliwi wyjazd z Letnicy i przesiadki przy al. Hallera, na przykład na linie: 124, 148, 158 i 258.
Zakres prac do wykonania
Prace gwarancyjne na trzypoziomowym rondzie znajdującym się przy wjeździe do Tunelu pod Martwą Wisłą prowadzone będą łącznie na siedmiu obiektach inżynierskich:
- dwóch wiaduktach drogowych
- dwóch przejściach dla pieszych
- dwóch wiaduktach technologicznych
- na wiadukcie tramwajowym
Obiekty te powstały w 2016 roku w ramach zadania inwestycyjnego, jakim było „Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk – Trasa Słowackiego. Zadanie IV. Odcinek Węzeł Marynarki Polskiej – Węzeł Ku Ujściu”.
W trakcie cyklicznych przeglądów oceniających stan techniczny obiektów w okresie gwarancji zauważono pojawienie się zarysowań. Rysy czy pęknięcia na konstrukcjach budowlanych, w tym żelbetowych są typowym zjawiskiem. Ich wystąpienie związane jest z pracą elementów konstrukcji. To naturalna ich cecha i obecność zarysowań jest dopuszczalna.
Dążąc do poprawy stanu i trwałości obiektów, aby nie dopuszczać do penetracji wody i innych szkodliwych czynników atmosferycznych przez beton oraz żeby zabezpieczyć stal zbrojeniową przed korozją, należy je zabezpieczyć i zamknąć. W ramach gwarancji wykonawca obiektów – firma OHL – usunie powstałe zarysowania. Prace polegać będą na oczyszczeniu powierzchni betonowych, zamknięciu zarysowań, zaszpachlowaniu oraz malowaniu powierzchni.