previous arrow
next arrow
Slider

Jednak „Mur – drogą do wolności”

„Mur – drogą do wolności” jest projektem w języku niemieckim, realizowanym przez uczniów klas z rozszerzonym programem nauczania tego języka w Gimnazjum nr 16 na Zaspie oraz Sonderpädagogisches Förderzentrum w Waren w Niemczech. Impulsem do podjęcia tej tematyki jest 25 rocznica powołania pierwszego niekomunistycznego rządu III RP oraz upadku Muru Berlińskiego. Oba wydarzenia miały ogromny wpływ na sytuację społeczno-polityczną Europy, ale przede wszystkim na życie zwykłych obywateli Gdańska, stanowiącego kolebkę Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” oraz Waren – miejscowości położonej we wschodnich Niemczech.

Projekt jest wieloetapowy i zawiera elementy problemowe, które zmuszają uczniów do ich rozwiązania i twórczego zaprezentowania. W pierwszej części zapoznają się z tematem, zbierają materiały odwiedzając Europejskie Centrum Solidarności. Nie mogą jednak biernie przejść przez sale wystawowe, lecz muszą być aktywni i odnaleźć odpowiedzi na pytania, które zawarte zostały na kartach pracy oraz zebrać materiał zdjęciowy bądź filmowy. Dalszy ciąg poszukiwania informacji odbywa się w trakcie gry terenowej, poza gmachem muzeum. Usystematyzowanie informacji i umieszczenie wydarzeń na osi czasu ma miejsce w trakcie warsztatów historycznych „WIELKA SIŁA JEDNOŚCI. SIERPIEŃ ’80” prowadzonych przez edukatorkę ECS. Uczniowie obu krajów przygotowują plakaty mówiące o najważniejszych momentach historycznych lat 80-tych na Wybrzeżu i w Niemczech, o ogromie siły tkwiącej w jedności i solidarności oraz o losach głównych bohaterów tych wydarzeń.
Uczniowie polscy i niemieccy oglądają filmy przybliżające im realia życia w NRD i PRL.
Ważnym punktem przedsięwzięcia jest wizyta w szkole świadka wydarzeń historycznych lat 80-tych w Trójmieście. Uczniowie mają możliwość wysłuchania jego relacji oraz porozmawiania z nim na temat tamtych zdarzeń. Także sami muszą odszukać świadków historii wśród najbliższych oraz przeprowadzić z nimi wywiady, zadać im nurtujące ich pytania, zastanowić się nad słusznością poczynań podjętych przez ich rodziców, bądź dziadków, porównać realia życia przed i po wydarzeniu.
W ostatnim etapie projektu uczniowie, podzieleni na grupy, samodzielnie opracowują formy prezentacji wyników, sami wyznaczają sobie zadania, w zależności od swoich możliwości i umiejętności. W swoich pracach muszą wykazać się znajomością języka niemieckiego na poziomie A2 oraz różnych programów ICT.

Opiekunki, przekonane o wysokich walorach edukacyjnych projektu, zgłosiły go do konkursu „Projekt z klasą” wydawnictwa Nowa Era. Można na niego głosować każdego dnia drogą mailową, do 16.12.2014 r. Wygrana w wysokości 2000 zł zostanie przeznaczona na zakup tablicy interaktywnej do pracowni językowej.
By raz jeszcze udowodnić, że siła tkwi w jedności i solidarności, prosimy o głosowanie na projekt „Mur – drogą do wolności”.

Opiekunkami projektu są Lidia Mamos i Ewa Kulczyk

Zobacz również

Pączek za zakupy w Galerii Zaspa

Już niebawem najpyszniejszy dzień w roku, którego głównym bohaterem jest pączek. Z dżemem, marmoladą, budyniem, …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *