Nowe życie terenu po dawnym lotnisku

Dawniej funkcjonowało w tym miejscu lotnisko Gdańsk-Wrzeszcz, po jego zamknięciu w planach była budowa rozległych usług. Południowa część pasa startowego w Gdańsku po dekadach stagnacji zyskuje nowe życie, powstać ma tu nawet około tysiąca mieszkań.

Działki dawnego pasa startowego na gdańskiej Zaspie od lat dzielą na pół tereny dzielnicy Zaspa-Młyniec. Od 1919 r. w tym miejscu działało Lotnisko Gdańsk-Wrzeszcz, ale w 1974 roku zostało zamknięte, by ustąpić miejsca nowemu osiedlu na 50 tys. mieszkańców. Za wybrany w ogólnopolskim konkursie projekt blokowisk wypełnionych zielenią i usługami odpowiadali wówczas Roman Horodyński, Rudolf Buchalik, Stefan Grochowski, Teresa Opic, Aniela Wilk, Edmund Sergot oraz Ryszard Musiał.

O ile północna część dawnego pasa startowego doczekała się nowej zabudowy mieszkaniowo-usługowej (powstały osiedla Awiator i City Park), o tyle na południowej zapanował marazm. Jeszcze w latach 90. skarb państwa sprzedał pięciohektarowy teren między aleją Rzeczypospolitej, a ul. Franciszka Hynka niemieckiej grupie handlowej Edeka. I choć w planie miejscowym było centrum usługowe, firma nigdy nie rozpoczęła prac. Zaniedbany teren przecinał dzielnicę, przez pewien czas działało tu lokalne targowisko i parking.

Projekt Studia Kwadrat i Wolski Architekci

Wiele zmieniło się dopiero w 2015 r. gdy teren za 46,4 mln złotych netto kupiła firma Budimex Nieruchomości, obecnie pod nazwą Spravia. Jeszcze w tym samym roku deweloper wybrał projekt zabudowy w zamkniętym konkursie architektonicznym. Zwyciężyła pracownia Studio Kwadrat z Gdyni (współpraca: Wolski Architekci) znana między innymi z projektów takich jak: Muzeum II Wojny Światowej, Brabank, czy zespół mieszkaniowo-usługowy w inwestycji Granaria na Wyspie Spichrzów.

Ta forma inwestycji pozwala na kształtowanie przestrzeni publicznej przyjaznej mieszkańcom. Zwycięska koncepcja to próba powrotu do tradycyjnej urbanistyki o charakterze zabudowy kwartalnej – komentował wówczas wyniki konkursu Wiesław Bielawski, ówczesny wiceprezydent Gdańska.

Początkowo przeciwko zabudowie pasa startowego protestowała grupa mieszkańców, domagając się zmniejszenia parametrów zabudowy. Konieczna była też zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części terenu na którym dawniej miejscy planiści przewidzieli funkcję usługową. Nowy plan uchwalony w 2022 r. zakłada zabudowę mieszkaniowo-usługową o wysokości do 7 kondygnacji. Na pozostałym obszarze dopuszczono zabudowę od 5 do 6 kondygnacji, a w południowej części – bezpośrednio przy ul. Hynka – do 18 kondygnacji. W północnej części, przy ul. Startowej, zezwolono na miejscowe podwyższenie zabudowy do 13 kondygnacji nadziemnych.

Łącznie powstać może aż 1100 mieszkań. W planie zapisano lokale usługowe w parterach, a także plac oraz przejścia, które mają ułatwić poruszanie się po dzielnicy.

Pierwsze dwa budynki już powstały. W 2021 r. Spravia oddała dwa zlokalizowane od strony stacji SKM Gdańsk-Zaspa obiekty, liczące 288 mieszkań i 11 lokali usługowych. Choć mają 55 metrów, poprawnie wpisały się w najbliższe sąsiedztwo. Teraz inwestor szykuje kolejne etap, do zabudowy pasa przymierzają się też kolejni inwestorzy, bo Spravia zdecydowała się odsprzedać część terenu dwóm deweloperom.

Zabudowa całego terenu byłaby zbyt czaso- i kapitałochłonna dla jednego podmiotu. Dlatego też szukaliśmy alternatywnych rozwiązań, które umożliwiłyby realizację zabudowy wielorodzinnej na całym dawnym pasie startowym. Przypomnijmy, że MPZP jednoznacznie wskazuje, że na tym terenie powinna powstać wyłącznie zabudowa mieszkaniowa, wielorodzinna – mówi Andrzej Miś, rzecznik firmy Spravia.

W ramach inwestycji Zaspa Wygodnie Spravia wybuduje dwa sześciopiętrowe budynki z 226 mieszkaniami. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom inwestora, które padały podczas pierwszych konsultacji z mieszkańcami, nazwa osiedla nie będzie nawiązywała do lotniczej przeszłości dzielnicy.
Na elewacjach architekci zaplanowali jasną kolorystykę – beże, biele i szarości. W zamierzeniu projektantów lekkości bryłom mają nadać cofnięte ostatnie piętra oraz arkady w parterach, za którymi znajdą się lokale usługowe i handlowe. Termin zakończenia prac to lato 2027 roku.

Do budowy szykują się kolejni inwestorzy: Zaspa Project – spółka za którą stoi deweloper Robyg oraz A.Z. Development. W obu przypadkach Miasto wydało pozwolenia na budowę budynków mieszkaniowych wielorodzinnych z usługami, ale decyzje zostały zaskarżone.

Źródło: www.architekturaibiznes.pl

About Zaspa24

Zobacz również

Rekordowy Bieg Rossmann Run z aplikacją i 2,8 mln zł dla Polskiego Komitetu Paralimpijskiego

To był największy wirtualny bieg na świecie! W sobotę 24 maja w Biegu Rossmann Run …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Advertisement