piątek , 18 kwiecień 2025

Zwiedzaj Gdańsk w dzielnicowej czapce! Kolekcja nakryć głowy od IKM

To prawdziwy rarytas dla wielbicieli nakryć głowy i lokalnych patriotów – w sklepie Instytutu Kultury Miejskiej kupić można 7 wzorów czapek zaprojektowanych przez gdańskie artystki. Każda poświęcona jest jednej z dzielnic, w których wycieczki prowadzą Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki. Dzielnicową czapkę z Wrzeszcza oferuje z kolei Fundacja Palma.

Nowy Port, Oliwa, Orunia, Dolne Miasto, Biskupia Górka, Zaspa, Wyspa Sobieszewska – te dzielnice (oczywiście Biskupia Górka i Dolne Miasto to formalnie Śródmieście) stały się właśnie “bohaterkami” czapek, które kupić można w sklepiku internetowym IKM.

Koncepcja i idea jest jedna, ale każda czapka inna, jak różne są charaktery gdańskich dzielnic, które można zwiedzać z Lokalnymi Przewodnikami i Przewodniczkami. Zaproszone do współpracy graficzki w swoich projektach oddały specyfikę każdej z dzielnic. Za projekty odpowiadają: Zaspa – Anna Lubińska, Biskupia Górka – Katarzyna Cichosz (studio kmicic), Dolne Miasto – Eugenia Tynna, Nowy Port – Hanna Kmieć (studio kmicic), Orunia – Alicja Pałgan, Oliwa – Anita Wasik, Wyspa Sobieszewska – Magda Danaj.

– Czapki są rozwinięciem naszego projektu Lokalni Przewodnicy i Przewodniczki – mówi Marta Bańka rzecznik prasowa Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. – Tradycyjne spacery w terenie z udziałem przewodników odbywają się lecie. Teraz zachęcamy do samodzielnych wędrówek w dzielnicowej czapce na głowie, żeby było nam ciepło i z przewodnikami w formie książkowe.

Na zdjęciach promujących dzielnicowe czapki wystąpili oczywiście lokalni przewodnicy i przewodniczki: w Nowym Porcie Kasia Werner, Wojciech Kowalski i Bartosz Zimniak; na Dolnym Mieście Anna Naworocka-Morze i Jacek Górski; w Oliwie: Magda Majchrzakowska i Michał Ślubowski.

W pierwszej kolejności do sprzedaży w sklepiku IKM trafiły czapki z Nowego Portu, Dolnego Miasta i Oliwy. Czapki z Zaspy i Wyspy Sobieszewskiej dostępne będą od piątku (19 lutego), a Oruni i Biskupiej Górki od poniedziałku (22 lutego).

Czapki wykonała polska firma Szwendam Się, specjalizująca się w produkcji nakryć głowy.

Każda czapka kosztuje 38 zł, przy zakupie 4 egzemplarzy, płócienna torba wybranej dzielnicy gratis.

KM rozpoczyna sprzedaż dzielnicowych czapek, a Fundacja Palma wyprzedaje właśnie ostatnie egzemplarze swoich czapek z nadrukiem “Wrzeszcz”. Wrzeszczańskie grafitowe, żółte, zielone i koralowe zimowe nakrycia głowy były dostępne w sklepie Fundacji już przed ubiegłorocznymi mikołajkami. Teraz zostało już tylko kilka koralowych. Sprzedano blisko 400 sztuk.

Także dla Fundacji Palma użyteczny gadżet w postaci czapki służyć miał przede wszystkim promocji odkrywania okolic (w ciepłej czapce na głowie).

Od czterech lat organizujemy Noc Wrzeszcza. Wiedząc, że pandemia nie pozwoli nam zaprosić publiczności na koncerty i inne wydarzenia zbiorowe, przygotowaliśmy słuchowisko Sen Nocy Leśnej i plan Parku Jaśkowej Doliny, by każdy sam, ze słuchowiskiem “w uszach” i mapą w ręku, mógł wybrać się na wycieczkę. Postanowiliśmy dodać do tego użyteczny gadżet. Zbliżała się zima, stąd – czapka, by nie marznąć w trakcie wyprawy – tłumaczy Jakub Knera z Fundacji Palma. – Oczywiście czapka zaistniała także sama w sobie. Dla entuzjastów i mieszkańców Wrzeszcza była po prostu elementem identyfikacji z dzielnicą, choć wiemy, że na niektórych kupujących działał też aspekt słowa “Wrzeszcz” jako formy trybu rozkazującego czasownika.

Co ciekawe, cztery egzemplarze dzielnicowej czapki zamówiła też rodzina z Warszawy o nazwisku Wrzeszcz.

Jakub Knera jest przekonany, że ich czapki powrócą w kolejny sezonie jesienno – zimowym – być może w innych, bardziej uniwersalnych kolorach (hitem pierwszej edycji były grafitowe); a z pewnością jako element nowego projektu czy wydarzenia.

Źródło: Gdańsk.pl

About Zaspa24

Zobacz również

PRZYGODA ROCKOWA – PIERWSZA W POLSCE ROCKOWA KOMEDIA NA ŻYWO!

Czy koncert może być jednocześnie pełnym humoru spektaklem? Czy rockowa energia może łączyć się z …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Advertisement